Min datter har siden sin skoledebut ofte klaget over hovedpine. Hun er blev undersøgt på forskellig vis – også hendes syn, der som sådan blev dømt “ok”. I mangel på bedre forklaring, var vi nået til at tilskrive hovedpinen støj-gener og dårligt indeklima i skolen.
Angående læsning, så holdt min datter sig inden for rammerne af, hvad man kan forvente i 3. klasse, men hun havde absolut ingen læselyst og ingen selvtillid indenfor denne disciplin. At gennemføre de anbefalede 15 minutters læsning hjemme havde vi forlængst opgivet. Efter få minutter var hun træt – og irriteret over, at det hoppede lidt rundt for hende, over ikke at kunne holde koncentrationen, over at det ikke gik hurtigere. Vi havde dog konstateret, at det generelt gik bedre først på dagen – som om træthed spillede en rolle.
Tilfældigt faldt jeg på Malenes hjemmeside over en beskrivelse af hovedpine som en ledsager til dårligt samsyn. Malene testede Karen og fandt noget, vi virkelig kunne arbejde med. Da de anbefalede øvelser hurtigt gav pote, kløede pigen motiveret på – og vores forløb blev på under tre måneder.
Min datter klager ikke mere dagligt over hovedpine. Og hun læser gerne – uden at skænke tiden en tanke. Hun har nu fået den opfattelse, at det at læse er noget hun er god til.
Det giver sig selv, at vi er lettede og glade for, at vi med Malenes hjælp har fået en datter uden hovedpiner – og med overskud i sin hverdag.
Hilsen Kirsten – Karens mor.