10 gode råd til at bedre dit barns læsning

Overskriften på folderen fangede min opmærksomhed, da jeg forleden ventede i kø ved boghandleren. Folderen lå på disken og jeg samlede den nysgerrigt op.

Som mor til 3 skolebørn havde jeg hørt alle rådene før. Ikke, at det ikke var gode råd… De slog bl.a. fast, at:

  • det er vigtigt at læse 20 min. med sit barn hver dag
  • der skal være nem adgang til bøger i mange forskellige genrer og på rette niveau
  • barnet skal læse højt for dig og ikke kun læse selv
  • det må gerne læse den samme bog flere gange, for at få en positiv læse-oplevelse 
  • osv. osv. Det er faktisk nogle rigtig gode råd, som absolut tåler gentagelser, selvom de er hørt før.

Problemet er bare….” (tænkte jeg, da jeg læste folderen mens jeg ventede i køen), at der sidder mindst en håndfuld elever i hver klasse, hvor disse råd ikke er særligt brugbare. Jeg tænker altid med mismod på, hvordan det må være, at være forælder til et barn der er udfordret på sin koncentrationsevne; at stå med den folder i hænderne, ivrigt søgende efter råd, der kan hjælpe på de daglige konflikter hjemme, når de forsøger at gennemtvinge bare 5 minutters læsning…! Så er der langt op til de anbefalede 20 minutter.

Udover denne “mest læse-udfordrede” håndfuld sidder der en endnu større gruppe i hver klasse, hvis læsning kan optimeres på mange andre måder end “blot” at træne mængden af læsning. 

Mange af disse børn møder jeg i Klinik Synstræning. Her optimerer vi intensivt de grundlæggende byggesten i hjerne, krop og syn, som skal være på plads for at blive god til den høje færdighed det er at læse. Have høj læsehasighed. Huske hvad der læses (arbejdshukommelse) og have høj udholdenhed til at nå den mængde der kræves. 

Vi bygger et solidt fundament, der i sidste ende udmønter sig i gode læsekundskaber. 

Vidste du at… 

  • Hvert tredje danske barn har motoriske vanskeligheder og udfordringer med styrke og balance i kroppen.
  • 20% oplever problemer med samsynet som udfordrer evnen til at tage nyt stof ind og arbejde koncentreret med tingene
  • 20% har udfordringer med at sidde stille i undervisningen
  • Danske skolebørn bruger i snit over 6 timer bag skærmen i døgnet
  • Det ved vi om forudsætningerne for at børnene får et godt samsyn
  • Fysisk bevægelse styrker hjerne, syn, hukommelse og koncentration.
  • Børn i alderen 6-13 år bør sove 9-11 timer i døgnet for at give hjernen ro til at bearbejde indtryk
  • Sund og varieret kost er altafgørende for hjernens udvikling

Samsyns-problemer findes i mange grader og kommer af mange årsager. Ikke alle, men en stor del af de børn jeg møder i klinikken er udfordret med syn og motorik i en sådan grad, at blot det at sidde koncentreret i 20 min. er en umulighed. 

Det er så vigtigt at disse børn får trænet deres krop, syn og hjerne til rent faktisk at være i stand til at holde fokus, FØR de kan forventes at være i stand til at træne færdigheden at læse og følge de ellers gode læseråd i folderen… For at lave et ordentligt stykke læsearbejde har barnet brug for gode redskaber til det; syn, bearbejdning af synsindtryk i hjernen, “sidde-stille-motorik”. Ligesom tømreren har brug for godt værktøj, for at udføre sit arbejde ordentligt. 

Her er mit bud på 10 gode råd til forældre, der ønsker at optimere deres børns vigtige fundament for læring og intelligens på en sjov måde. 

Klik her for at læse mine 10 gode råd:

  1. Oplever du at dit barn sidder stille for længe? Hjælp det væk fra skærmen ved at indføre faste skærmfrie- dage eller tidsintervaller. Benyt hver en lejlighed for varieret bevægelse hver dag! Så meget som muligt, både sport og fri leg inden- og udendørs. 
  2. Bærer dit barn indkøbsposen og pakker varerne i supermarkedet eller svinger støvsugeren og pudser spejlet? Mange af os vil nok svare ”nej, det er lettere at gøre det selv”, men benyt hver en lejlighed til at lade barnet bruge sine muskler og hjerne med de daglige opgaver.
  3. Tager du også dig selv i at sige ”pas nu på”? Stop og lad det klatre højt i trækronerne. Skab mulighed for at bruge naturen som legeplads, og fald ikke for fristelsen til at “hjælpe” for meget. Fysisk bevægelse styrker hjerne, syn, hukommelse og koncentration.
  4. Og så er der morgenrutinerne… der hvor det skal gå stærkt. Dem kan vi nok alle nikke genkendende til! Stå 10 min. tidligere op og lad barnet træne hjerne og selvtillid ved at klæde sig selv på, smøre sin egen madpakke, selv pakke sin taske, selv binde snørebånd, gå- eller cykle til skole. Udover at det træner hjernen, så giver det barnet selvtillid og tro på egne evner.
  5. Legetøj i stuen? Drop tanken om et Bo Bedre hjem og giv dit barn mulighed for at bruge og træne sin fantasi og evne til at fantasere, finde på og tænke kreativt. Der skal være plads til u-organiseret fri leg, som kan fortsætte over flere dage. Lad børn bygge “jorden er giftig-baner”, køb masser af klodser og lad dem bygge efter fri fantasi og uden opskrifter og brugsanvisninger. Ja, det roder, men husk på det styrker kroppens vigtigste muskel… vores hjerne og derigennem vores arbejdshukommelse!
  6. Hvilke lege husker du fra du var barn? Introducér dit barn til gamle lege – det er altid sjovt at være sammen om. Sjip, hop i elastik, tegn hinkeruder, klap til rim og remser. Eller hvem husker ikke boldlegen med en tennisbold der spilles op af en væg og gribes igen, efter man f.eks. har drejet rundt eller skudt den under det ene ben. Lege som de fleste forældre eller bedsteforældre husker, men som med tiden er blevet erstattet af skærme og stillesiddende aktiviteter. Vores hjerner sulter på lege som disse, som styrker samarbejdet mellem de to hjernehalvdele og træner motorikken, så det blandt andet bliver nemmere at koncentrere sig!
  7. Har dit barn en god balance? Forskning har vist, at der er tæt sammenhæng mellem balance og læsning. Derfor bør du opfordre dit barn til at balancere på kantstene og væltede træer. Lad det øve i at stå på ét ben når der børstes tænder og tages strømper på. Lav daglige øvelser hvor der snurres rundt, trilles og laves koldbøtter. Balancetræning er da den sjoveste måde at træne koncentration og læsning på!
  8. Lær dit barn at kende forskel på højre og venstre. Det er vigtigt for deres rum-retning-fornemmelse, således at de bedre kan orientere sig og ikke spejler bogstaver som b,d,p og q. 
  9. Lær dit barn bogstaver og de 120 mest brugte ord (liste findes på nettet), ved at “tegne” bogstaver på barnets ryg inden sovetid. 1 bogstav ad gangen, hvorefter barnet siger bogstavet højt, når de har mærket det. På den måde træner dit barn evnen til at visualisere og dermed arbejdshukommelsen. 
  10. ”Rom blev ikke bygget på én dag” Hav tålmodighed. Man kan ikke gøre det hele på én gang, men hver en lille ting af ovenstående råd vil gøre en forskel og styrke hjerne, indlæring, koncentration og hukommelse.

Ovenstående råd virker enkle. Man tænker ikke over det i en travl dagligdag, men rådene er mulighed for ren hjernetræning som frarøves mange børn i en hverdag, hvor vi som voksne ofte vælger ”den nemme løsning” og selv udfører opgaver, der rent faktisk kan være hyggelige og sjove at deles om. Husk at når vi f.eks. er sammen i køkkenet, kommer dit barn væk fra skærmen, I får vendt dagen i en naturlig snak mens I arbejder sammen og samtidig får trænet motorik, hjerne og kommunikation.